Sambal Tumis Sotong Kembang: 3 Resepi yang sedap hingga buat anda jaw dropping!

Isi Kandungan Sambal Tumis Sotong Kembang: 3 Resepi yang sedap hingga buat anda jaw dropping! Resepi Pertama Sambal Tumis Sotong Kembang Bahan-bahan: Cara Penyediaan: Resepi Kedua Sambal Tumis Sotong Kembang Bahan-bahan: Cara Penyediaan: Tip Masakan: …

Ketahui 3 Rahsia Sambal Tumis Sotong Kembang yang begitu sedap, ia pasti membuat anda ternganga! Jangan lepaskan peluang untuk menggemparkan tastebuds anda.

Resepi Sambal Tumis Sotong Kembang

Sambal Tumis Sotong Kembang: 3 Resepi yang sedap hingga buat anda jaw dropping!

 

Sejujurnya saya kurang mahir dalam memasak, selalu saja ada yang kurang. Macam hari itu, cuba masak sambal sotong kembang, yang keluar, aduhai, sotongnya liat, kelat pulak tu. Rasa hancur harapan nak mengejutkan keluarga dengan sajian istimewa. Namun, hujan emas ke negeri orang, hujan batu ke negeri sendiri, lebih baik negeri sendiri, betul tak?

Dengan petua ajaib resepi baru ini, sambal sotong saya kembang sempurna, berlemak meresap, sampai jiran sebelah pun tercium aroma menggoda! Takjub sungguh, sambal sotong kembang sekarang macam restoran terkemuka, sedapnya tak terkata, keluarga makan bersulam senyum. Tips hebat resepi ini, terlalu sayang untuk dirahsiakan, jom saya kongsikan!

 

Resepi Pertama Sambal Tumis Sotong Kembang

Bahan-bahan:
  • 3 ekor sotong, bersihkan (Ikot petua, rebus sekejap je. Air dah mendidih terus padam api, biarkan seminit dua kemudian toskan & potong-potong)
  • 6 -7 sdb cili kering kisar (rebus dulu)
  • 2-3 sdb bawang besar kisar
  • 1 sdb bawang putih kisar
  • 1 sdb halia kisar
  • 1-2 biji bawang besar hiris kasar
  • Seketul kecik gula melaka
  • 1 sdk pes asam jawa Adabi
  • Garam & Ajinomoto
  • Sedikit gula pasir
  • Semangkuk kecil kacang tanah (goreng & kisar sedikit kasar)

 

Cara Penyediaan:

1. Panaskan minyak, goreng bawang besar yang dihiris kasar. Goreng sampai sedikit garing.

2. Masukkan bahan-bahan kisar (bawang besar, bawang putih & halia) ratakan sekejap.

3. Masukkan cili kering kisar, ratakan. Masukkan juga gula melaka dan terus tumis.

4. Masukkan garam, Ajinomoto, gula pasir (agak-agak ye), dan sedikit pes asam jawa, gaulkan rata-rata & biarkan hingga naik minyak.

5. Boleh masukkan sotong, gaul rata. Masukkan juga kacang tanah goreng yang dah dikisar kasar.

6. Masukkan sedikit air, gaul lagi. Boleh tambah kacang tanah jika nak.

7. Terus masak hingga sambal naik minyak & wangi. Selalu kacau supaya sambal tak hangit.

 

Resepi Kedua Sambal Tumis Sotong Kembang

Bahan-bahan:
  • 2 ekor sotong kembang
  • segenggam kacang tanah
  • 2 sudu besar sos tiram
  • 1 biji bawang besar, hiris nipis
  • 2 senduk minyak masak
  • 1/2 cawan air asam jawa (boleh digantikan dengan 2 asam keping)
  • garam dan gula secukup rasa

 

  • Bahan untuk kisar halus:
    • 20 biji cili kering, buang biji dan direbus terlebih dahulu
    • 1 biji bawang besar
    • 5 ulas bawang putih
    • 7-8 biji bawang merah
    • 1 inci halia

 

Cara Penyediaan:
  1. Goreng kacang tanpa minyak (sangai) dan buang kulitnya. Kemudian kisar kasar dan ketepikan.
  2. Bersihkan sotong kembang dan bilas sedikit bersama limau nipis atau air asam jawa untuk mengelak dari rasa hanyir. Kemudian hiris sotong kembang mengikut kesukaan masing-masing.
  3. Panaskan air sehingga mendidih dan rebus sotong kembang selama lebih kurang seminit. Kemudian toskan airnya.
  4. Panaskan minyak dan tumis bawang besar yang dihiris nipis sehingga kekuningan.
  5. Masukkan pula bahan kisar halus dan masak di atas api perlahan sehingga pecah minyak.
  6. Masukkan sotong kembang, kacang kisar dan sos tiram. Masak sehingga kuah pekat dan perasakan bersama garam dan gula secukup rasa.

 

Tip Masakan:
  • Goreng kacang tanpa minyak (sangai) agak mengambil masa yang panjang. Jika anda tidak mempunyai masa, terus goreng kacang tanah di dalam minyak panas, buang kulit dan kisar kasar. Hati-hati kerana kacang cepat hangus jika digoreng di dalam minyak panas.

 

Resepi Sambal Tumis Sotong Kering

Bahan-bahan:
  • Bahan-bahan untuk kisar halus:
    • 1/2 biji bawang besar
    • 6-8 biji bawang merah kecil
    • 5 ulas bawang putih
    • 1/2 inci halia
    • 1/2 inci belacan
    • 20-25 tangkai cili kering
    • Atau 2-3 senduk cili kisar

 

  • Bahan-bahan untuk lain:
    • 2 ekor sotong kering, saiz besar
    • 1 ketul ubat sotong
    • Air secukupnya, untuk merendam
    • 1 sudu besar gula melaka
    • 2 sudu besar air asam jawa
    • Garam secukup rasa
    • 1/2 biji bawang besar
    • 2 sudu besar serbuk kacang tanah

 

Cara Penyediaan:
  • Cara-cara untuk sambal:
    1. Potong kasar bawang besar, bawang merah kecil, bawang putih, dan halia.
    2. Hiris nipis bawang besar (untuk menumis).
    3. Cili kering rebus dan buang biji, kalau nak guna cili kisar pon boleh, masuk anggaran 2-3 senduk.
    4. Kacang tanah goreng dan tumbuk kasar (boleh buang kulit dulu kalau rajin).
    5. Masukkan cili kering, bahan potong kasar, belacan dan sedikit air. Kisar halus.
    6. Rendam sotong kering dengan ubat sotong (untuk lembutkan sotong) anggaran 14 jam. Air kena banyak biar sotong tengelam.
    7. Bila sotong dah kembang boleh bilas dengan air 3-4 kali dan buang lendir-lendir yang masih melekat.
    8. Trim buang bahagian kepala sotong yang keras (bahagian mata dan gigi).
    9. Potong kasar janggut (boleh lerai-leraikan kalau tak nak potong) dan badan sotong anggaran 1 ruas jari.
    10. Panaskan air sampai mendidih dan rebus sotong anggaran 5 minit (jangan lama).
    11. Bila dah rebus boleh angkat dan bilas dengan air sejuk.
    12. Panaskan minyak dan tumis bawang besar sampai kekuningan dan lembut.
    13. Masukan bahan kisar halus dan air (kocak dari blender). Kemudian tumis sampai warna sambal sedikit gelap dan garing.
    14. Masukkan gula melaka, air asam jawa, sedikit air dan kacau sebati. Sambung tumis sampai pecah minyak.
    15. Masukkan garam (sikit je sebab belacan tadi dah masin) dan kacau sebati. Nak tambah perasa pun boleh.
    16. Masukkan sotong dan kacau sebati. Air sotong akan keluar masa ni tapi kalau nak lebihkan kuah boleh tambah air sikit-sikit.
    17. Masukkan hirisan bawang besar dan kacang tumbuk. Teruskan masak sampai bawang layu anggaran 2-3 minit.
    18. Tutup api dan sedia untuk dihidang.
    19. Boleh tabur lagi kacang tumbuk sebagai hiasan.

 

Tip Masakan:
  • Kalau masak blend biji cili tak hancur, boleh tambah sedikit minyak masak masa kisar.
  • Jangan tumis bawang sampai garing, tujuannya supaya nanti bawang akan lebur dalam sambal dan maniskan kuah.

 

Sumber:

RUJUK RESEPI LAIN:

Leave a Comment